menu Sluit

Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42
info@vrolijkonline.nl
juli 2019

Web development

Wanneer heb je een UX design nodig?

UX design focust zich op de gebruikerservaring (web)applicaties. Maar wat is nou het verschil met regulier webdesign? Heeft jouw website een UX design nodig? In dit artikel praten we je bij.

Resumé

Wil jij ook een UX design?
Neem contact op met Mariëlle!
foto van visual designer Mariëlle
Mariëlle van Wijk
Design & branding
marielle@vrolijkonline.nl
+31 (0) 73 888 58 42

Gebruikerservaring

UX staat voor User Experience, oftewel gebruikerservaring. Een gebruiker is een persoon die gebruik maakt van jouw product, dienst, service, website, webshop of applicatie. Tijdens dit gebruik ontstaat bij deze persoon een ervaring. Deze ervaring kan positief, negatief of neutraal zijn. Dit noemen we gebruikerservaring. In het kort kunnen we stellen dat de gebruikerservaring wordt bepaald door een aantal factoren:

  1. Het uiterlijk van de applicatie/website.
  2. De gebruiksvriendelijkheid. Kan de gebruiker makkelijk zijn taak volbrengen en alles snel vinden?
  3. De functionaliteit en snelheid van de applicatie/website.

UX design

Een UX designer kruipt in de huid van de klant. Alleen met het stellen van de juiste vragen en het bepalen van realistische doelstellingen kan een goede gebruikerservaring neergezet worden. 

Een goede gebruikerservaring kan veel winst opleveren. Het resultaat is vaak hogere online omzet, hogere conversie cijfers en/of een hogere kwaliteit van het websitebezoek (engagement). En niet te vergeten: vrolijke online bezoekers en klanten!

“Met een goed UX design zorgen we ervoor dat de klant geen frustraties en pijnpunten op je website ervaart. We stellen de klant centraal en zorgen dat hij zijn taak zo efficiënt mogelijk kan voltooien.”

Life is a journey, not a destination

Eén van de meest opvallende kenmerken van UX is dat het een leerproces is en geen eindresultaat. Tijdens elke fase van het project onderzoeken we of de aannames kloppen met de praktijk. Waar nodig sturen we het project bij. Afhankelijk van het budget raadplegen we na livegang van de website de statistieken. Feedback vormt de basis om opnieuw te onderzoeken, testen, ontwerpen en implementeren.

Een UX designer werkt niet alleen; in samenwerking met onze online marketing experts, webdevelopers, designers, copywriters en projectmanagers komen we tot een optimaal resultaat.

Heb ik een UX design nodig?

Iedereen profiteert van een website die gebruiksvriendelijk en gebruikersgericht is. De complexiteit van een website bepaalt de meerwaarde van UX design. Moeten je bezoekers veel handelingen verrichten op je website, dan heb je meer profijt van UX design dan bij een website waarop bezoekers alleen statische informatie tot zich nemen. De urgentie van een UX design kunnen we onderverdelen in de UX urgentie schaal.

Stel je klant centraal

Welke problemen hebben je gebruikers en hoe kun je hen zo efficiënt mogelijk helpen? Kies daarbij gebruiksvriendelijkheid boven vormgeving of zorg voor een perfecte balans. Vervang vage aannames door échte kennis over jouw website gebruiker en het online gedrag. Ook na oplevering van het project. Wij denken graag met je mee.

Wil jij ook een UX design?
Neem contact op met Mariëlle!
foto van visual designer Mariëlle
Mariëlle van Wijk
Design & branding
marielle@vrolijkonline.nl
+31 (0) 73 888 58 42

Bekijk alle updates
Kennismaken?

Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!

+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl