Online marketing
Naast het vertrouwde animo voor Google Analytics is er steeds meer vraag naar de privacyvriendelijke analytics tool Matomo. Wij halen het beste uit twee werelden door de diensten te combineren!
Op 1 juli 2023 stopt Google met de ondersteuning van Universal Analytics. Deze oude variant van Google Analytics gaat in tegen de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Opvolger Google Analytics 4 voldoet wel aan de AVG en biedt zowel inzicht in de customer journey van gebruikers als bescherming conform de huidige Europese eisen rondom privacy. Zo worden er bijvoorbeeld geen IP-adressen meer opgeslagen.
Al jaren is Google Analytics de populairste en meest vertrouwde web analytics tool ter wereld. De tool monitort alle verkeer op je website en vertaalt dat naar gedetailleerde rapporten over het gedrag van je bezoekers en de prestaties van je campagnes en e-commerce inspanningen. Door over te stappen op Google Analytics 4 ben je voorbereid op een cookieloze wereld en dus toekomstbestendig. GA4 is gebaseerd op events en parameters, werkt platform overschrijdend en vult data met behulp van machine learning zo realistisch mogelijk aan.
Met een groot aantal nieuwe functies en verbeteringen ten opzichte van Universal Analytics is Google Analytics 4 momenteel zowel future als privacy proof. Waarom dan toch de toenemende vraag naar Matomo?
De groeiende belangstelling voor Matomo is te wijten aan de steeds strengere eisen op het gebied van privacy. Google Analytics slaat gegevens op in de Verenigde Staten. Omdat dit buiten Europa is, bestaat er een reële kans dat GA4 binnen enkele jaren niet meer aan de dan geldende - naar verwachting hogere - eisen van de Europese privacywetgeving voldoet. En dan komt Matomo om de hoek kijken. Net als Google Analytics is Matomo een programma om bezoekersstatistieken van websites bij te houden. Met als belangrijk verschil dat Matomo persoonsgegevens binnen Europa opslaat.
Beide webanalyse systemen meten de prestaties van je website en geven je een kijkje in de gedragingen van je bezoekers. Waar Google Analytics 4 voornamelijk op gebeurtenissen meet, gaat Matomo dieper in op de individuele gebruiker door gedetailleerde gegevens te verzamelen. Denk daarbij aan gegevens zoals de duur van het bezoek, het besturingssysteem, de browser, de locatie, de schermresolutie, de doorverwijzer en de bezochte pagina’s van de bezoeker. Vervolgens maakt Matomo van elke bezoeker een anoniem, maar uniek profiel, waardoor je kunt nagaan of iemand je website vaker bezoekt. Met servers in Duitsland mág Matomo, in tegenstelling tot Google, dit soort waardevolle data ook verzamelen. Bovendien sla je met de gratis versie van Matomo alle data op je eigen server op, waardoor je 100% eigenaarschap hebt over de gegevens. En dat is nou precies Matomo’s meerwaarde voor online marketeers.
Een ander pluspunt van Matomo ten opzichte van Google Analytics is het aanbod van heatmaps; kaarten die laten zien waar op een pagina gebruikers het meest actief zijn. Deze feature is standaard beschikbaar bij het premium abonnement van Matomo, maar ook verkrijgbaar als losse module bij de gratis versie.
In de toekomst is Matomo wellicht een prima, privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics. Voor nu prefereren wij echter een combinatie van de twee diensten, omdat Matomo moeilijk te koppelen is aan gangbare rapportagesystemen en dashboards zoals Google Data Studio. Wij focussen dan ook op het geavanceerde Google Analytics 4 met Matomo als waardevolle aanvulling. Ons advies: richt GA4 goed in, wen aan de nieuwe interface en gebruik Matomo ernaast. Zo ben je voorbereid, mocht er een verbod op Google Analytics komen (wat in meerdere Europese landen het geval al is) én profiteer je direct van de voordelen van Matomo. Win-win!
Hulp nodig bij het efficiënt inrichten van beide diensten? Onze ervaren marketeers helpen je graag!
Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!
+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl