Online marketing
Google Analytics 4 is sinds enige tijd beschikbaar. Onlangs maakte Google bekend dat de ondersteuning van Universal Analytics stopt op 1 juli 2023. Dit heeft de nodige gevolgen voor jou als gebruiker.
Volgens Google is het huidige Universal Analytics onvoldoende voorbereid op de toekomst, omdat op het gebied van privacy steeds hogere eisen gesteld worden. Met Google Analytics 4 wil Google enerzijds de gebruikers meer inzicht geven in de customer journey van klanten en anderzijds beter kunnen voldoen aan de eisen rondom privacy van gebruikers. Met een nieuwe manier van meten die zich meer richt op de gedragingen van de klant hoopt Google optimaal te kunnen blijven opereren in een steeds veranderende markt.
Waar Universal Analytics nog afhankelijk was van cookies en gebruik maakte van een event-driven data model voor metingen, werkt Google Analytics 4 platform overschrijdend. Het is gebaseerd op events en parameters. Om aan de nieuwe privacy eisen te voldoen, worden geen IP-adressen meer opgeslagen.
Google Analytics 4 houdt rekening met individuele gebruikers die interactie hebben met een bedrijf, in plaats van met de apparaten en browsers. Hierdoor is het makkelijker om het pad van een gebruiker te volgen.
Rapporten zijn georganiseerd rondom de cyclus van de klant. Deze customer lifecycle rapporten geven een completer beeld van hoe klanten zich gedragen op verschillende kanalen en apparaten ten opzicht van jouw bedrijf.
Machine learning gaat een grotere rol spelen, waardoor voorspellingen gedaan kunnen worden. Zo zijn gebruikers sneller en beter op de hoogte van trends, bijvoorbeeld een stijgende vraag naar een product, verwachte omzet of aantal verwachte afhakende klanten.
Doordat in Google Analytics 4 alles minimalistischer is ingericht, is het makkelijker te gebruiken. Data wordt overzichtelijk weergegeven in grafieken, in plaats van in tabellen. Het aantal mogelijke rapporten is verminderd van 150 naar 30 en het aanmaken van een account is versimpeld.
Het inrichten en aanmaken van doelgroepen van de bezoekers op de eigen website en in de eigen app is makkelijker geworden door de verbeterde doelgroep integratie met Google Ads.
Een aantal functies van Universal Analytics zijn niet teruggekomen in Google Analytics 4. Dit zijn onder andere: bouncepercentage, rapportage voor site snelheid en integratie met Google Optimize.
Google Analytics 4 is gebouwd op een nieuw datamodel dat wezenlijk verschilt van het oude. Het is daarom niet mogelijk om Universal Analytics één op één over te zetten naar Google Analytics 4. Er wordt geen historische data meegenomen vanuit Universal Analytics. Alles zal opnieuw ingericht moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het instellen van conversies.
Per 1 juli 2023 wordt het huidige Universal Analytics vervangen door Google Analytics 4. Zoals op de support pagina van Google Analytics is beschreven heeft dit de volgende consequenties:
Omdat Google Universal niet langer beschikbaar blijft in de toekomst, is het noodzakelijk over te stappen op Google Analytics 4. We raden aan om uiterlijk op 30 juni 2022 een Google Analytics 4 property aan te maken en in te richten. Op deze manier kan je een vergelijking maken met data uit het voorgaande jaar. Het is aan te bevelen om eerst de oude data te exporteren en in te voeren terwijl je Universal Analytics nog gebruikt, voordat je volledig met Google Analytics 4 aan de slag gaat.
Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!
+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl