Online marketing
Omdat Mailchimp niet aan de huidige privacywetgeving voldoet, zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. We vergeleken verschillende marketing automation tools en zijn gevallen voor Brevo.
Brevo is net als Mailchimp een marketing automation tool. Wij gebruikten Mailchimp voornamelijk als e-mailservice voor mailings en nieuwsbrieven, maar de mogelijkheden van marketing automation reiken veel verder.
Marketing automation is een technologie die je helpt om marketingprocessen en multifunctionele campagnes over meerdere kanalen automatisch te beheren. Met marketing automation benader je klanten en leads door middel van geautomatiseerde berichten via e-mail, internet en social media met als doel ze te informeren, te overtuigen en te binden aan jouw product of dienst. Door middel van segmentatie en profilering kun je gericht informatie versturen die op dat moment relevant is voor je doelgroep. Een handig en effectief hulpmiddel dus zo’n marketing automation tool.
Uiteraard krijg je bij de implementatie van een marketing automation tool onherroepelijk te maken met privacyregels. Om te waarborgen dat er zorgvuldig met persoonsgegevens wordt omgegaan, is in 2018 de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ingevoerd. In het Engels bekend als de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze Europese privacywet geldt voor elk bedrijf binnen de EU dat persoonlijke informatie verwerkt.
Gebruik je software die persoonsgegevens buiten de EU opslaat, dan is de kans groot dat de software niet aan de eisen van de Europese privacywet voldoet. Mailchimp is zo’n voorbeeld. Het slaat e-mailadressen op in de VS. Omdat inlichtingendiensten in de VS toegang hebben tot data van cloud partijen, is de marketing automation tool niet AVG proof.
Met servers in Frankrijk garandeert marketing automatiseringstool Brevo daarentegen de Europese privacywetgeving wél na te leven. Door de opslag van digitale persoonsgegevens binnen de EU is de data beter beschermd. Althans naar Europese maatstaven. En daar doen we het voor!
We vergeleken verschillende e-mail marketing en marketing automation tools op internet. Qua mogelijkheden bleek Brevo vergelijkbaar met Mailchimp. We namen de proef op de som en startten een trial.
Onze bevindingen zijn positief. Met Brevo kun je makkelijk en efficiënt mailinglists, nieuwsbrieven en campagnes opstellen. De tool is eenvoudig in gebruik en bovendien gekend als zeer betrouwbaar, wat een groot voordeel is ten opzichte van Mailchimp. Een ander pluspunt is het feit dat het aantal contacten bij alle abonnementsvormen van Brevo onbeperkt is, terwijl Mailchimp een limiet stelt. Naast het verzenden van e-mails en nieuwsbrieven, stel je in een handomdraai landingspagina’s en formulieren samen met een intuïtieve drag & drop builder. Wat ons betreft volstaat Brevo als privacy proof alternatief voor Mailchimp; gebruiksvriendelijk en betrouwbaar.
Misschien is Brevo ook iets voor jou? Brevo heeft als streven altijd de perfecte boodschap op het juiste moment op de juiste plaats te sturen om de betrokkenheid van het publiek te vergroten. Om dit te realiseren, gebruiken ze allerlei geavanceerde technieken waaronder e-mail en sms marketing, retargeting, transaction e-mail, send time optimization, segmentatie, CRM, chat en natuurlijk marketing automation. Al deze processen zijn erop gericht maatwerk te leveren op elk moment van de klantreis.
Om te beoordelen of deze processen ook optimaal verlopen, biedt Brevo statistieken en analyses over de prestaties van je acties zoals A/B testen, (realtime) rapporten, heatmaps, gedetailleerde tijdlijnen en klikprestaties van je advertenties. Kortom, een complete marketing automation toolbox.
Wij zijn om! Onze eerste nieuwsbrief vanuit Brevo is een feit. Wil jij ook aan de slag met het AVG compliant platform? Onze zegen heb je! De website heeft een uitgebreide kennisbank en reikt gratis online cursussen aan om zoveel mogelijk uit de marketing automation tool te halen. Daarnaast heeft Brevo - volgens reviews (wij hebben de klantenservice nog niet nodig gehad) - een goed bereikbare helpdesk. Dus wat let je!?
Dat vinden wij een goed idee! Wij houden van persoonlijk contact dus we maken graag een afspraak!
+31 (0) 73 888 58 42 info@vrolijkonline.nl